دسته‌بندی نشده

خواص سیاه دانه | خواص سیاه دانه برای درمان بیماری

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه به عنوان یک داروی پرکاربرد و طبی از دیرباز مورد توجه عموم مردم بوده است.استفاده از سیاه دانه در رژیم غذایی خود برای کاهش چربی و رسیدن به وزن ایده ال بسیار موثر است. سیاه دانه برای درمان مواردی مانند کاهش ریزش مو ، درمان سرطان روده، بهبود سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، کاهش چربی بدن، بهبود عملکرد قلبی ، ضد التهاب، درمان دردهای مفصلی و روماتیسم، درمان سردرد نیز تاثیر زیادی دارد . در ادامه قصد داریم تا به بررسی خواص ویژه ی سیاه دانه بپردازیم.

متقاضیان خرید سیاه دانه میتوانند این داروی پر کاربرد را از سایت هایار با قیمت مناسب از سراسر ایران سفارش بدهند . خرید سیاه دانه به صورت عمده و گرمی را با ثبت سفارش خود به صورت اینترنتی انجام دهید.برای سفارش سایر محصولات گیاهی بر روی لینک فروشگاه هایار کلیک کنید.

خواص سیاه دانه و کاربردهای آن

سیاه دانه نام که با نام های دیگری مانند گشنیز و زیره سیاه نیز شناخته میشود یک گیاه طبی دارویی با خواص وِیژه است که در مناطق خاورمیانه ، جنوب غربی آسیا و مناطقی از اروپا کشت و برداشت میشود.سیاه دانه یک گیاهی با قدمت زیادی است که به عنوان گیاه بومی مدیترانه و اسیا استفاده ی ان بین مردم رواج داشته است.

خواص ویژه ی این گیاهی باعث شده است که در طول تاریخ از این گیاه برای تولید انواع داروها استفاده شود . خواص سیاه دانه در زمینه ی درمان سردرد، دردهای گوارش، رفع علایم سرماخوردگی و درمان انگل، سرطان روده بزرگ، روماتیسم، دیابت و … باعث استفاده از این گیاه شفابخش در طول تاریخ بوده است.

سیاه دانه یا همان کلونجی، یک گیاه دارویی است که در بسیاری از مناطق جهان، به خصوص در خاورمیانه، استفاده می‌شود. برخی از خواص سیاه دانه به شرح زیر است:

  1. ضد التهاب: سیاه دانه دارای ترکیباتی است که به عنوان مواد ضد التهابی عمل می‌کنند و می‌توانند التهابات را کاهش دهند.
  2. ضد باکتری: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که سیاه دانه دارای خاصیت ضد باکتری است که می‌تواند به کنترل بیماری‌هایی مانند عفونت‌های پوستی کمک کند.
  3. آرامبخش: سیاه دانه دارای ترکیباتی است که می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند و بهبود خلق و خوی فردی افراد بیمار.
  4. کاهش قند خون: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف سیاه دانه می‌تواند به کاهش قند خون در بیماران دیابتی کمک کند.
  5. بهبود سیستم ایمنی: سیاه دانه دارای ترکیباتی است که به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
  6. بهبود عملکرد قلبی: مصرف سیاه دانه می‌تواند به بهبود عملکرد قلبی و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه برای لاغری

خواص سیاه دانه برای کاهش وزن و کنترل کربوهیدرات بدن همواره مورد توجه محققان بوده است. سیاه دانه با دارا بودن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان، مواد معدنی، اسید های چرب ضروری بدن، انواع ویتامین ها در کاهش وزن و سلامت جسمی افراد تاثیر زیادی دارد. سیاه دانه با خواص انتی اکسیدان خود و فیبر موجود در ان در صورت مصرف مداوم و درست ان باعث احساس سیری و پر شدن معده در افراد شده و استفاده از ان میتواند از اختلالات گوارشی و نفخ معده جلوگیری کند.

خواص سیاه دانه در تقویت حافظه، بهبود درد های مفصلی، کاهش میزان چربی بدن، کاهش فشار خون و کلسترول و سردردهای میگرنی و عصبی تاثیر ویژه ای دارد.

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه برای درمان آسم

خواص سیاه دانه در زمینه ی کمک به درمان افراد مبتلا به درمان آسم سنگینی و خشک شدن سینه برطرف کردن علایم سرماخوردگی تاثیر زیادی دارد. عناصر موجود در سیاه دانه به برطرف کردن علایم آسم در افراد مبتلا به این بیماری ریوی و سایر اختلالات آن کمک زیادی میکند.

خواص سیاه دانه در درمان تشنج

مصرف سیاه دانه به شکل خوراکی در افراد مبتلا به صرع و تشنج تاثیر زیادی داشته و مطالعات نشان میدهد مصرف ان توسط کودکان مبتلا به صرع و تشنج شدت و دفعات حمله ی صرع در این دسته از افراد کاهش میدهد

خواص سیاه دانه برای میزان بالای کلسترول

مصرف سیاه دانه به دلیل خواص ویژه ی آن به شکل دو بار در روز قبل از غذا به مدت یک ماه باعث کاهش کلسترول بالا در افراد شده و تحقیقات نشان از تاثیر زیاد مصرف سیاه دانه در کاهش کلسترول دارد.

خواص سیاه دانه برای فشار خون بالا

نظر بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این است که مصرف عصاره سیاه دانه به صورت دو بار به مدت 45 روز باعث کاهش فشار خون در افراد شده و مصرف ان برای افراد مبتلا به فشار خون کمک زیادی میکند.

خواص سیاه دانه

آنتی اکسیدان سیاه دانه

سیاه دانه با دارا بودن انتی اکسیدان زیاد باعث خنثی شدن رادیکال های ازاد شده و مانع بروز اسیب به سلول های میشود. استفاده از انتی اکسیدان ها در سلامت افراد تاثیر ز یادی داشته و مطالعات نشان از اهمیت انتی اکسیدان ها بر سلامت انسان و جلوگیری از بیماری های قلبی جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی و کاهش وزن و میزان چربی بدن دارد.سیاه دانه دارای خواص و عناصر انتی اکسیدان ان است و استفاده از ان باعث درمان بسیاری از بیماری ها و جلوگیری از اختلالات و بیماری های بدن است.

روش مصرف سیاه دانه

سیاه دانه را میتوان به شکل خوراکی و دانه ای یا به شکل روغنی مصرف کرد. مصرف یک قاشق چای خوری سیاه دانه همراه با یک قاشق عسل و حل کردن ان در اب و میل کردن ان باعث جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها میشود.در صورت استفاده از روغن سیاه دانه میبایست یک قاشق روغن سیاه دانه را با عسل مخلوط کنید و ان را با یک لیوان اب میل کنید.

خواص سیاه دانه برای ریزش مو

خواص سیاه دانه در درمان ریزش مو و رشد مجدد موهای از دست رفته باعث توجه ویژه ی به این گیاه طبی شده است.برای رشد مجدد موهای ریخته شده میبایست پودر سیاه دانه را با حنا مخلوط کرده و روی سر بمالید و تا دو ساعت اجازه بدهید که به ریشه و پوست موی شما نفوذ کرده و موهای خود را بشویید. مداومت در انجام این کار به مدت یک ماه باعث تقویت ریشه های مو و رشد مجدد موهای از دست رفته شما میشود.

مصرف سیاه دانه و ترکیب ان با عسل باعث تقویت ریشه ی مو و جلوگیری از ریزش مو در افراد میشود. استفاده از یک قاشق چای خوری روغن سیاه دانه با مقداری عسل و مصرف ان با یک لیوان اب باعث تقویت مو خواهد شد.

خواص سیاه دانه

 خواص سیاه دانه در طب اسلامی

 بسیاری از روایات و احادیث نقل شده از پیامبر اسلام و امامان شیعه بر مصرف سیاه دانه تاکید زیادی دارد. حدیث نقل شده از پیامبر اسلام و امام رضا در زمینه ی مصرف سیاه دانه نشان از اهمیت مصرف این داروی گیاهی دارد.

حدیث نقل شده از پیامبر اسلام در زمینه ی مصرف سیاه دانه : سیاه دانه درمان همه ی دردهاست به جز مرگ
حدیث معروف امام رضا : بوییدن سیاه دانه و گل نرگس دوا و درمان سرماخوردگی است.

خواص سیاه دانه برای درمان تشنج و صرع ، آسم، افزایش کلسترول، درمان سرطان روده، دیابت نوع دو ، درمان سرماخوردگی بسیار کاربرد دارد. روغن سیاه دانه به دو شکل خوراکی و غیر خوراکی در بازار موجود است. استفاده از روغن سیاه دانه به شکل خوراکی ان برای درمان التهابات لثه، افزایش فشارخون، کاهش قند خون، و مجاری ادراری استفاده میشود.مصرف موضعی سیاه دانه برای برطرف کردن دردهای مفاصلی و روماتیسمی توصیه میشود.استفاده از روغن سیاه دانه و ترکیب ان با عسل برای بهبود درد گوش و دردهای میگرنی نیز موثر است.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *