داروهای گیاهی

15 خواص گل ختمی | فواید بی نظیر گل ختمی برای بدن | هایار

خواص گل ختمی

خواص گل ختمی چیست ؟

گل ختمی یک گیاه دارویی است که در بسیاری از سنت‌های دارویی استفاده می‌شود. نام علمی این گیاه Plantago psyllium و نام‌های دیگر آن شامل ختمی، بیدمشک، چهار دانه، اسپغول و اسپغول هندی است. گل ختمی از خانواده Plantaginaceae و بومی مناطق خشک شمال آفریقا، جنوب آسیا و اروپا است. بذرهای گل ختمی دارای الیاف محرک دستگاه گوارش هستند و برای درمان مشکلاتی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، چاقی، افتادگی معده و مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست به کار می‌رود.

برای خرید گل ختمی و اطلاع از قیمت گل ختمی وارد صفحه محصول شده و با ثبت سفارش خود این محصول کاربردی را از سایت هایار  سفارش دهید.

خواص گل ختمی

خواص گل ختمی برای درمان بیماری ها

گل ختمی، گیاهی با خصوصیات دارویی متعدد است که در بسیاری از سنت‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از خصوصیات گل ختمی عبارتند از:

  • ضد التهابی: خواص ضد التهابی گل ختمی می‌تواند در درمان التهابات مختلف بدن مفید باشد.
  • ضد اضطراب: گل ختمی دارای خواص آرامبخشی است و می‌تواند به کاهش سطح استرس در بدن کمک کند و درمان اضطراب مفید باشد.
  • آرامبخش: خواص آرامبخشی گل ختمی می‌تواند به کاهش بی قراری، بی خوابی و افسردگی کمک کند.
  • تقویت سیستم ایمنی: خواص آنتی‌اکسیدانی گل ختمی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف مفید باشد.
  • بهبود دستگاه گوارش: گل ختمی می‌تواند به بهبود مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، دل درد، تب، و گازهای رودهی کمک کند و همچنین می‌تواند در بهبود علائم دندان‌درد و سردرد کمک کند.
  • مقابله با عفونت‌ها: گل ختمی دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است که می‌تواند در مقابله با بسیاری از عفونت‌های مختلف مفید باشد.
  • بهبود سیستم تنفسی: خواص گل ختمی می‌تواند به کاهش علائم بیماری‌های تنفسی مانند سرفه و علائم آنفولانزا کمک کند.

انواع گل ختمی

در دنیای گیاهان دارویی، دو نوع گل ختمی شناخته شده است که در مصرف دارویی متفاوت هستند:

1. گل ختمی (Plantago psyllium): که در بالا توضیح داده شد، از بذرهای آن برای تهیه محصولات دارویی مانند پودر، کپسول و شربت استفاده می‌شود.

2. گل ختمی کندی (Plantago ovata): این نوع گل ختمی که همچنین به نام گل ختمی بلوطی نیز شناخته می‌شود، در هندوستان و پاکستان رشد می‌کند و بذرهای آن همانند گل ختمی، دارای الیاف محرک دستگاه گوارش هستند. از محصولات دارویی تهیه شده از بذر گل ختمی کندی مانند پودر، کپسول و شربت به همان دلایل درمانی که در مورد گل ختمی ذکر شد، استفاده می‌شود.

خواص گل‌ختمی برای درمان بیماری‌های تنفسی و سرفه

گل ختمی دارای خواص ضد التهابی و آرام بخشی برای سیستم تنفسی است و می‌تواند در درمان بیماری‌های تنفسی و سرفه مفید باشد. به عنوان مثال، می‌توان یک قاشق غذاخوری از گل ختمی را در یک فنجان آب جوشانده و آن را برای چند دقیقه روی حرارت قرار داد. سپس آن را به دمای مناسب خودتان خنک کرده و با افزودن عسل می‌توانید آن را برای درمان سرفه مصرف کنید.

همچنین، می‌توانید از گل ختمی برای درمان التهاب دهان و گلو، خشکی گلو، التهاب لوزه‌ها و التهاب بینی استفاده کنید. برای استفاده از گل ختمی در این موارد، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از گل ختمی را در یک فنجان آب جوشانده و آن را برای چند دقیقه روی حرارت قرار دهید. سپس آن را خنک کرده و برای گرفتن آن به صورت دهان‌شویه یا نفخ از آن استفاده کنید.

خواص گل ختمی

درمان گلودرد با خواص گل ختمی

گل ختمی دارای خواص ضد التهابی و آرام بخشی برای سیستم تنفسی است که می‌تواند در درمان گلودرد نیز مفید باشد. برای درمان گلودرد با گل ختمی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • قرص گل ختمی: می‌توانید قرص گل ختمی را در داروخانه خریداری کنید و مطابق دستور پزشک مصرف کنید.
  • دم کردن گل ختمی: می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از گل ختمی را در یک فنجان آب جوشانده و آن را برای چند دقیقه روی حرارت قرار دهید. سپس آن را خنک کرده و برای گرفتن آن به صورت دهان‌شویه یا نفخ از آن استفاده کنید.
  • استفاده از قرص گل ختمی و عسل: می‌توانید یک قرص گل ختمی را در یک لیوان آب حل کنید و سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. آن را به مدت چند دقیقه مخلوط کنید و برای گرفتن آن به صورت دهان‌شویه یا نفخ از آن استفاده کنید.
  • در هر صورت، برای درمان گلودرد با گل ختمی، بهتر است به دستور پزشک و یا پزشک مربوطه رعایت کنید و دوز و نحوه مصرف را به دقت بررسی کنید.

خواص گل ختمی و درمان مشکلات معده

گل ختمی دارای خواص ضد التهابی و آرام بخشی برای دستگاه گوارش است و می‌تواند در درمان برخی مشکلات معده و گوارشی مفید باشد. برای درمان مشکلات معده و گوارشی با گل ختمی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

دم کردن گل ختمی: می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از گل ختمی را در یک فنجان آب جوشانده و آن را برای چند دقیقه روی حرارت قرار دهید. سپس آن را خنک کرده و برای نفخ و درد معده و گوارشی مصرف کنید.

استفاده از قرص گل ختمی: می‌توانید قرص گل ختمی را در داروخانه خریداری کنید و مطابق دستور پزشک مصرف کنید. این قرص‌ها معمولاً برای درمان نفخ و درد معده و گوارشی مفید هستند.

استفاده از گل ختمی و آویشن: می‌توانید گل ختمی و آویشن را در قیمت‌های یکسان ترکیب کنید و یک قاشق چای‌خوری از این ترکیب را در یک فنجان آب جوشانده و آن را برای چند دقیقه روی حرارت قرار دهید. سپس آن را خنک کرده و برای نفخ و درد معده و گوارشی مصرف کنید.

در هر صورت، برای درمان مشکلات معده و گوارشی با گل ختمی، بهتر است به دستور پزشک و یا پزشک مربوطه رعایت کنید و دوز و نحوه مصرف را به دقت بررسی کنید. همچنین، در صورتی که درد و مشکلات شدیدی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

خواص گل ختمی برای تسکین التهابات و سوزش‌های پوستی

گل ختمی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال، می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای التهابات و سوزش‌های پوستی مانند آکنه، پیشرفته ترین نوع سوزشی پوستی، درماتیت و خارش‌های پوستی مفید باشد. برای استفاده از آن به عنوان درمان خارش‌های پوستی و التهابات پوستی، می‌توانید یک چای قاشقی از گل ختمی خشک را در یک فنجان آب جوشانده و پس از خنک شدن، با استفاده از یک قطعه پارچه نرم، آن را به مناطق مورد نیاز بر روی پوست بمالید.

همچنین می‌توانید چند قطر اسانس گل ختمی را با یک قاشق مایع حمام مخلوط کرده و به عنوان یک ماسک صورت استفاده کنید.

خواص گل ختمی برای درمان زخم‌ها

گل ختمی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال، می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای زخم‌های پوستی مفید باشد. برای استفاده از آن به عنوان درمان زخم‌ها، می‌توانید پودر گل ختمی خشک را با آب مخلوط کرده و با استفاده از یک قطعه پارچه نرم، آن را به طور مستقیم روی زخم بمالید. همچنین می‌توانید یک روغن ماساژ حاوی گل ختمی را بر روی زخم استفاده کنید.

درمان عفونت‌های باکتریایی با خواص گل ختمی

گل ختمی به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی، می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت‌های باکتریایی مفید باشد. برای درمان عفونت‌های باکتریایی با گل ختمی، می‌توانید از روش مصرف داخلی و خارجی آن استفاده کنید.برای استفاده از گل ختمی به عنوان درمان داخلی، می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر گل ختمی خشک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و بعد از خنک شدن آن، آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

همچنین می‌توانید از عرق گل ختمی نیز استفاده کنید که به صورت آماده در دسترس است.برای استفاده از گل ختمی به عنوان درمان خارجی، می‌توانید پودر گل ختمی را با آب مخلوط کرده و روی قسمتی از بدن که تحت تأثیر عفونت قرار دارد، بمالید. همچنین، می‌توانید از روغن گل ختمی به عنوان روش مصرف خارجی استفاده کنید.

خواص گل ختمی

نحوه مصرف گل‌ختمی

گل ختمی به شکل پودر، کپسول، شربت و نوشیدنی موجود است و می‌توان از هر یک از این موارد برای مصرف آن استفاده کرد.

  • پودر: پودر گل ختمی می‌تواند به صورت تهیه شده باشد یا خودتان بذر گل ختمی را خرد کرده و به شکل پودر تبدیل کنید. برای مصرف، معمولاً یک یا دو قاشق غذاخوری پودر گل ختمی را با آب یا شیر مخلوط کرده و میل کنید.
  • کپسول: کپسول‌های گل ختمی به طور عمومی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های محصولات بهداشتی موجود هستند. برای مصرف، دستورالعمل‌های روی بسته را دنبال کرده و معمولاً یک یا دو کپسول را با یک لیوان آب بخورید.
  • شربت: شربت گل ختمی ممکن است شامل سایر عناصر مفید مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد. برای مصرف، دستورالعمل‌های روی بسته را دنبال کرده و معمولاً یک یا دو قاشق غذاخوری از شربت را با آب مخلوط کرده و مصرف کنید.
  • نوشیدنی: گل ختمی ممکن است در نوشیدنی‌ها مانند چای، قهوه و عصایر استفاده شود. برای تهیه چای گل ختمی، یک قاشق چای سبز و یک قاشق گل ختمی را با آب جوش مخلوط کرده و به مدت چند دقیقه خیس کنید. برای تهیه نوشیدنی گل ختمی، یکی از میوه‌های مورد علاقه خود را با شیر و یک قاشق گل ختمی مخلوط کرده و میل کنید.

سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی خواص گل ختمی بپردازیم. برای اطلاع از سایر مقالات وارد بخش مجله اینترنتی هایار شوید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *