دسته‌بندی نشده

خواص کنجد سیاه چیست؟

خواص کنجد سیاه

خواص کنجد سیاه

کنجد سیاه به دلیل داشتن دو ترکیب مهم به نام‌های سزامین و سزامولین که جزئی از گروه فیبرهای لیگنان هستند، یک منبع مفید فیبر غذایی شناخته می‌شود. این فیبرهای لیگنان، وجود دارای فیبر غنی‌کننده بوده و می‌توانند در کاهش سطح کلسترول خون تأثیرگذار باشند. همچنین، کنجد سیاه دارای فیتواسترول‌هایی است که معمولاً در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر هستند. استفاده از کنجد سیاه به عنوان یک منبع غنی از این ترکیبات می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کرده و در نتیجه خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. جهت خرید کنجد کافی است که با شماره پشتیبانی هایار طب ۰۹۱۳۸۱۰۵۱۹۱ تماس بگیرید.

فواید و مضرات کنجد سیاه

استفاده از کنجد سیاه، همانند سایر دانه‌های خوراکی و ادویه‌جات، دارای فواید و محدودیت‌های خود است. این دانه مغذی حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مفیدی می‌باشد. اما برای جلوگیری از احتمالی مضرات آن، مهم است مقدار مصرف آن را در طول روز کنترل کرد. این اقدام می‌تواند به جلوگیری از بروز مشکلات و عوارض مختلف کمک کند و در عین حال به دستیابی به فواید مطلوب آن در بدن کمک نماید.کنجد سیاه یک منبع غنی از ترکیبات مفید و مواد مغذی است که می‌تواند برای سلامتی انسان مفید یا مضر باشد. اینجا برخی از فواید و مضرات احتمالی کنجد سیاه آورده شده است.

خواص کنجد سیاه برای بدن چیست؟

کنجد سیاه چه خواصی دارد؟

کنجد سیاه به دلیل حاوی بالاترین میزان ویتامین B و E نسبت به سایر انواع کنجد، به خصوص خواص و مزایای منحصر به فردی دارد. این دانه‌های سیاه، با اثرات مثبت خود در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تسهیل عملیات سوخت و ساز در بدن، باعث کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام مطلوب می‌شود. در طب سنتی نیز، از دانه‌های سیاه کنجد و روغن آن به عنوان درمان چین و چروک‌های پوست و افزایش حافظه و شنوایی استفاده می‌شود. استفاده مستمر از این دانه‌ها نیز باعث جلوگیری از زود رسیدن موها به سفیدی می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم کنجد سیاه به اندازه مناسب می‌تواند خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده توسط متخصصان سرطان همچون دکتر رونالد دفینو، نشان داده که این دانه‌ها می‌توانند بهبود عملکرد کبد و پاکسازی آن از بیماری‌ها و آلودگی‌ها را فراهم کرده و خطر ابتلا به سرطان کبد و دیگر بیماری‌ها را به حداقل برسانند.

خواص دیگر کنجد سیاه شامل کاهش کلسترول خون، کنترل فشار خون بالا، تقویت استخوان‌ها و مفاصل و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. لازم به ذکر است که این خواص تنها بخشی از مزایای کنجد سیاه هستند و مطالعات بیشتری ممکن است خواص دیگر و مفیدتر را نیز برای این دانه مغذی روشن کنند.

تأثیر در کاهش فشار خون بالا

فشار خون بالا به عنوان یکی از مشکلات رایج و جهانی در حال حاضر مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد. اهمیت کنترل و درمان فشار خون برای جلوگیری از بروز سکته قلبی و مغزی و حفظ سلامت عمومی فراوان است. در این راستا، کنجد سیاه به دلیل حاوی مقادیر معتبری منیزیم و کلسیم، نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کنترل آن ایفا می‌کند. بر اساس تحقیقات و آزمایشات پزشکی، هر قاشق کنجد حدود ۸۸ میلی‌گرم کلسیم را فراهم می‌کند. این میزان معادل بسیار مهمی از کلسیم است که باعث بهبود التهاب‌ها و کاهش فشار خون بالا می‌شود. به همین دلیل، کنجد سیاه به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش التهاب‌ها و کنترل فشار خون بالا شناخته می‌شود.

سرشار از آنتی اکسیدان

دانه‌های کنجد سیاه یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به دلیل وجود این ترکیبات، عملکرد آنتی‌اکسیدانی در بدن را تقویت می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود که با فعال شدن فرآیندهای سوخت و ساز در بدن، سیستم ایمنی تقویت شده و از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن و واگیردار جلوگیری شود. در دنیای امروز که ما با بیماری‌های مختلفی روبه‌رو هستیم، استفاده از خواص کنجد سیاه می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر برای افزایش سطح سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف، به ویژه بیماری‌های مزمن، مفید باشد و به ما کمک کند تا صحت و سلامت خود و اطرافیانمان را حفظ کنیم.

تاثیر کنجد بر دیابت کنجد

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که با افزایش سطح قند در خون بروز می‌کند و تأثیرات بسیاری بر روی انواع مختلفی از بدن، از جمله چشم، قلب، معده، لوزالمعده، مثانه و غیره دارد. نوسانات شدید سطح قند در بدن می‌تواند باعث کاهش چشمگیر آنتی اکسیدان‌ها شده و به طور ناخواسته موجب بروز بیماری‌های قلبی-عروقی گردد.

با توجه به اینکه کنجد سیاه حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌ها است، احتمالاً توانایی بهبود جذب هورمون انسولین در بدن را دارد که این موضوع ممکن است بهبودی در وضعیت جسمی افراد مبتلا به دیابت را به دنبال داشته باشد. از این روش‌های تحقیقاتی می‌توان نتیجه گرفت که فواید کنجد سیاه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار بیشتر از مضرات آن است. بنابراین، توصیه می‌شود تا افراد دیابتی به مصرف این دانه‌های سیاه مغذی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کنجد سیاه برای لاغری

دانه‌های کنجد به عنوان یک منبع غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه شناخته می‌شوند. این مواد مغذی اساسی می‌توانند نیازهای انرژی بدن را تأمین کرده و بهبود فعالیت سوخت و ساز در بدن را ایجاد کنند. از این رو، مصرف مناسب و صحیح کنجد می‌تواند در کاهش وزن و اجرای رژیم‌های لاغری مؤثر باشد. زیرا در رژیم لاغری، بدن نیاز به مواد غذایی با انرژی کمتر دارد. مصرف کنجد سیاه می‌تواند به صورت انحصاری یا به عنوان بخشی از رژیم غذایی، کمک کند تا از مقدار کمتری مواد غذایی انرژی‌زا برای تأمین نیازهای بدن استفاده شود.

این مواد غذایی به دلیل خصوصیات خود در تأمین انرژی با ارزش و کمک به افزایش سطح اشباعت و کنترل غذاها مورد توجه قرار می‌گیرند و به طور گسترده‌ای در رژیم‌های غذایی و لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالعه بیشتر: گیاهان دارویی تقویت حافظه

مصرف کنجد و پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که با عوامل مختلفی نظیر سن، جنسیت، و ژنتیک همراه است و معمولاً در افراد میانسال و سالمند رخ می‌دهد. این بیماری ممکن است علاوه بر درد در مفاصل و استخوان‌ها، مشکلات متعددی را نیز برای افراد به همراه داشته باشد. استفاده از مواد مغذی می‌تواند برای کنترل این بیماری و کاهش اثرات آن مؤثر باشد.

کنجد سیاه چه خواصی برای بدن دارد؟

کنجد سیاه به دلیل دارا بودن موادی همچون آنتی اکسیدان‌ها، فسفر، کلسیم، ویتامین E و اسیدهای چرب، به عنوان یک منبع غنی برای جلوگیری از پوکی استخوان شناخته می‌شود. بنابراین، مصرف دانه‌های کنجد سیاه به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا از پوکی استخوان جلوگیری کنید و تراکم استخوان را کاهش دهید. استمرار در مصرف این دانه‌ها می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و افزایش توانایی جسمانی شما کمک کند، بنابراین توصیه می‌شود که به صورت منظم از کنجد سیاه استفاده کنید تا از مزایای آن برای سلامتی استخوان‌هایتان بهره‌مند شوید.

کنجد و سلامت قلب و عروق

کنجد سیاه شناخته شده است به عنوان یک منبع مهم از روغن و چربی‌های سالم، که در فرآیند تولید روغن آن از هیچ ماده افزودنی غیرسالمی استفاده نمی‌شود. این خاصیت باعث می‌شود که میزان چربی که در رگ‌ها و عروق بدن جذب می‌شود به حداقل ممکن برسد. این ویژگی با توجه به نقش بسیار مهمی که قلب و عروق در سلامتی انسان دارند، می‌تواند باعث کاهش خطر سکته قلبی و برگشتگی رگ‌ها و عروق قلبی شود.

مطالعات و آمارهای انجام شده نشان داده‌اند که روغن مستخرج از کنجد سیاه دارای کمترین مقدار کلسترول نسبت به سایر روغن‌های خوراکی است. این موضوع باعث بهبود عملکرد عروق و سلامتی قلب می‌شود. همچنین، مصرف کنجد سیاه به صورت غذایی هم می‌تواند به تنظیم کلسترول خون و بهبود عملکرد قلب کمک کند. این ویژگی‌های مفید و متعدد کنجد سیاه باعث شده تا این دانه مغذی به عنوان یک داروی مؤثر برای حفظ سلامتی و کاهش وزن در مدت زمان کوتاه شناخته شود.

خواص کنجد سیاه برای قاعدگی

درد دوران قاعدگی یکی از مشکلات رایج در بانوان است که می‌تواند در روزهای اولیه دوره قاعدگی و برای برخی افراد شدت بیشتری داشته باشد. دانه‌های کنجد سیاه حاوی ویتامین E هستند که مصرف آنها می‌تواند در این دوره کمک کند. ویتامین E دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهابات و بهبود انقباضات رحم کمک کند. بنابراین، توصیه می‌شود که از چند روز قبل از شروع دوره قاعدگی تا پایان آن، از دانه‌های سیاه کنجد بهره برداری کنید.

همچنین، دانه‌های کنجد سیاه دارای مقدار قابل توجهی آهن هستند. این مقدار آهن می‌تواند در دوران قاعدگی که بیشترین مقدار خون از بدن دفع می‌شود، بهبود فرآیند تولید خون و کاهش احساس ضعف را فراهم کند. بنابراین، مصرف روزانه دانه‌های کنجد در این دوره می‌تواند به افراد کمک کند تا با مشکلاتی که معمولاً در این دوره ایجاد می‌شود، مقابله کنند و از وضعیت بهتری برخوردار شوند.

درمان کم‌خونی با کنجد سیاه

کنجد سیاه به عنوان یک منبع غنی از انرژی و مواد مغذی شناخته می‌شود. در هر 100 دانه کنجد سیاه، حدود 600 کالری انرژی، 24 گرم کربوهیدرات و 18 گرم پروتئین وجود دارد. علاوه بر این، این دانه‌ها دارای مقدار مناسبی از مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم، زینک و سدیم هستند.

مصرف روزانه دو قاشق مرباخوری کنجد سیاه می‌تواند به میزان قابل توجهی آهن موردنیاز بدن را تأمین کند. این می‌تواند به کاهش مشکلات کم‌خونی و افزایش سطح آهن در بدن کمک کند. در بسیاری از موارد مانند تالاسمی، کم‌خونی ماژور و مینور، سرطان خون و سایر نقص‌های خونی، استفاده از کنجد سیاه به عنوان یکی از راه‌های مکمل درمانی مطرح می‌شود.

اما، توصیه می‌شود که در مصرف این دانه‌های مغذی از مقدار مناسبی استفاده شود. مصرف بیش از حد ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و نباید بدون راهنمایی متخصصان در این زمینه انجام شود. همچنین، برای درمان هر نوع بیماری یا اختلالی، توصیه می‌شود با پزشک یا متخصص مشورت کنید و از استفاده مناسب و به میزان معقول این مواد غذایی استفاده نمایید.

تفاوت کنجد سیاه و سفید

کنجد سفید و سیاه از نظر ظاهری تنها در رنگ متفاوتی مشاهده می‌شوند؛ کنجد سفید بدون پوست کنجدهای سیاه است که فقط پوسته‌ی آن جدا شده است. اما تفاوت‌های مهمی بین این دو نوع کنجد وجود دارد که به طور معمول در زمینه‌های تغذیه‌ای و دارویی بحث می‌شوند:

  • میزان کلسیم: دانه‌های سیاه کنجد دارای مقدار بیشتری کلسیم نسبت به کنجد سفید هستند.
  • طعم و عطر: کنجد سفید دارای عطر و طعم بیشتری است و به نظر خوشمزه‌تر می‌رسد، در حالی که دانه‌های کنجد سیاه به دلیل داشتن پوسته کمی تلخ‌تر هستند.
  • بافت و تردی: کنجدهای سیاه دارای بافتی بسیار تردتر هستند که این ویژگی بر طعم آنها نیز تأثیر گذاشته است، در مقابل کنجد سفید بافت کمتری دارد.
  • خواص دارویی و درمانی: به طور کلی، کنجد سیاه دارای خواص دارویی و درمانی بیشتری است نسبت به کنجد سفید. به همین دلیل در طب سنتی و پزشکی مدرن اغلب کنجدهای سیاه برای استفاده‌های درمانی مورد توجه قرار می‌گیرند.

تفاوت کنجد سیاه با کنجد سفید چیست؟

نحوه مصرف کنجد سیاه

کنجد سیاه خام یک ماده غذایی متنوع است که می‌تواند در طیف وسیعی از غذاها و انواع آشی‌ها به‌کار رود. برای آماده‌سازی آن، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. یک روش معمول، آجیل کردن کنجد سیاه است که ابتدا آن را با اندکی روغن و نمک تلخ‌تر می‌کند. این کار باعث می‌شود مزه‌ی کنجد بهتر و چرب‌تر شود. سپس می‌توانید این آجیل را به صورت تنقلات میل کنید یا در تهیه‌ی سس سالاد، ارده، حلوا ارده، حلوا شکری و سایر دسرها به‌کار ببرید.

همچنین کنجد سیاه می‌تواند به عنوان تزئین و اضافه‌کردن طعم و مزه به انواع نان، کیک، کلوچه، شیرینی، کراکر و ماست استفاده شود. این دانه مغذی و خوشمزه به مخلوط‌های غذایی اضافه شده و می‌تواند طعم و ارزش غذایی آنها را بالا ببرد

طرز تهیه مواد غذایی با کنجد سیاه

کنجد سیاه در تولید مواد غذایی مختلف مانند حلوا ارده و حلوا شکری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برای تولید این نوع موادغذایی، لازم است که کنجد به‌طور کامل آسیاب شده و به صورت پودری در غذا استفاده شود. این فرآیند آسیاب کردن باعث می‌شود که کنجد به صورت مخلوطی خمیری تبدیل شود که می‌توان آن را به‌راحتی در تهیه مواد غذایی مانند حلوا ارده یا حلوا شکری به کار برد.

اما در مواردی همچون تهیه کیک، کلوچه، بیسکوییت، نان و دیگر محصولات پختنی، ممکن است از دانه‌های کامل کنجد سیاه برای تزئین استفاده شود. دانه‌های کنجد به عنوان تزئینی معمولاً بر روی سطوح خارجی این نوع محصولات غذایی قرار می‌گیرد تا به دلیل زیبایی و همچنین افزودن کمی طعم و مزه به آنها کمک کند.

مهم بودن تمایز استفاده از کنجد آسیاب شده در تولید مواد غذایی خاصیت دارویی و درمانی بیشتر کنجد سیاه را نشان می‌دهد. به دلیل وجود خواص درمانی و دارویی، کنجد سیاه معمولاً در غذاهای رژیمی و مواردی که نیاز به درمان خاصی دارند، استفاده می‌شود.

طرز تهیه ارده با کنجد سیاه

برای تهیه ارده از دانه‌های سیاه کنجد، نیاز به مراحل زیر است:

  1. آماده‌سازی کنجد سیاه: ابتدا دانه‌های کنجد سیاه را درون یک ظرف قرار داده و بر روی شعله کم موقعیت دهید. این عمل باعث می‌شود کنجد گرم شده و یکنواخت ترشح کند، این مرحله حدوداً 7 تا 8 دقیقه زمان می‌برد.
  2. آسیاب کردن کنجد سیاه: سپس با استفاده از دستگاه مخلوط‌کن یا آسیاب، دانه‌های کنجد سیاه را خرد کنید. این مرحله را حداقل سه بار انجام دهید تا کنجدها به صورت یک پوره خرد شوند.
  3. افزودن روغن: به مقدار کنجد آسیاب شده، مقداری روغن (5 قاشق غذاخوری به‌ازای هر یک و نیم لیوان کنجد) اضافه کنید. سپس مجدداً آن را در دستگاه مخلوط‌کن ریخته و مخلوط کنید.
  4. مخلوط کردن متوالی: برای دست‌یابی به ارده‌ای نرم و کیفیتی عالی، مراحل مخلوط کردن را 5 تا 6 بار متوالی تکرار کنید تا تمامی مواد به‌طور کامل ترکیب شوند و بافت مطلوب به دست آید.
  5. نگهداری در یخچال: در نهایت، ارده تهیه شده را درون یخچال قرار دهید تا دارایی هایش حفظ شود و بتوانید از آن به میزان دلخواه در طول زمان استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی کامل خواص کنجد پرداختیم. کنجد یکی از پر مصرف ترین ادویه و افزودنی در صنعت آشپزی محسوب میشود. جهت  کنجد کافی است که با شماره پشتیبانی هایار طب تماس گرفته و انواع روغن بادام را با بهترین کیفیت و قیمت از سراسر ایران در بسته بندی های مختلف سفارش دهید

اصفهان، چادگان، روستای علی عرب، خیابان نور، کوچه شیخ مفید، پلاک ۶۶

خط ویژه پشتیبانی: ۰۹۱۳۸۱۰۵۱۹۱

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *