داروهای گیاهی

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش + معرفی 8 دمنوش گیاهی

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش

زندگی امروزی با فشارها و استرس‌های زیادی همراه است و بسیاری از ما به دنبال راه‌هایی هستیم تا استرس روزمره را کاهش دهیم. استفاده از داروها و دمنوش های گیاهی آرامش بخش به عنوان بهترین روش جایگزین داروهای شیمیایی، باعث رفع اضطراب و استرس در طول روز میشود. در ادامه قصد داریم تا به معرفی بهترین داروهای گیاهی و دمنوش های آرامش بخش بپردازیم. با هایار طب همراه باشید.

گیاه دم شیر

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش | دم شیر

گیاه دم شیر با نام علمی “Melissa officinalis”، یک گیاه علفی است که از خانواده نعناع است. در طب سنتی این گیاه به دلیل داشتن خواص ضد تشنجی و آرامش بخشی، به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس استفاده می‌شده است.مصرف عصاره‌ی دم شیر، به آن دسته از افرادی که دچار احساس ضعف و اضطراب هستند کمک کرده و باعث میشود که قدرت تحمل و برنامه ریزی بیشتری داشته باشند.معمولاً برای مقابله با اضطراب، توصیه می‌شود ۲ تا ۳ بار در روز، نصف تا یک قطره از عصاره‌ی گیاه دم شیر را مصرف کنید.

پیشنهاد ویژه: خرید بادام

بادرنجبویه

بادرنجبویه یا ملیسا ، گیاهی از خانواده ی نعناع است که به دلیل خواص ویژه ی بخش آن، به عنوان یک گیاه دارویی آرامش بخش و کاهش استرس و اضطراب استفاده میشود. عطر خوشبوی بادرنجبویه تأثیرات شفابخش آن را افزایش داده و می‌تواند به عنوان یک چای مصرف شود. بوی مرکبات این گیاه دارویی پرکابرد نیز به تنهایی ، قدرت تحریک زنده‌کننده‌ای دارد.

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش | بادرنجبویه

پیشنهاد هایارطب : خرید بادرنجبویه

برای تهیه چای بادرنجبویه، یک مشت برگ تازه یا خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و برای 5 تا 10 دقیقه خیس کنید. سپس برگ‌ها را از آب خارج کرده و فشار دهید و در صورت تمایل می‌توانید با اضافه کردن عسل آن را شیرین کنید.علاوه بر این، می‌توانید از عصاره بادرنجبویه نیز استفاده کنید. معمولاً 1 تا 5 قطره از عصاره بادرنجبویه را تا سه بار در روز مصرف کنید.

مطالعه بیشتر: خواص بادرنجبویه

کاسنی

کاسنی در واقع یک گیاه علفی است که در مناطق مختلف جهان رشد می‌کند و برگ‌ها، جوانه‌ها و ریشه‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه به عنوان تره‌های سبز در سالادها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین در طب سنتی برخی فواید و خواص درمانی نیز دارد.

استفاده از برگ کاسنی مشابه استفاده از اسفناج در برخی فرهنگ‌هاست و در غذاها و سالادها مصرف می‌شود. علاوه بر آن، ریشه کاسنی نیز به عنوان دمنوش مصرف میشود و می‌توان آن را پودر کرده و به عنوان جایگزین قهوه مصرف کرد.مصرف کاسنی باعث کاهش اختلالاتی مانند کاهش اضطراب، بهبود اختلالات خواب، ایجاد توازن در ترشح هورمون ها، جلوگیری از زوال عقل و پیری زودرس میشود.

اسطوخودوس

اسطوخودوس یک گیاه معطر است که در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. این گیاه حاوی ترکیبات شیمیایی مانند لینالول و لینالیل استات است که به عنوان آرامش‌بخش‌ها شناخته می‌شوند. دم‌کردن برگ‌های اسطوخودوس همراه با چای یا اضافه کردن روغن یا گل آن به حمام آب گرم، یا ماساژ با روغن اسطوخودوس، باعث بهبود آرامش و اعصاب شما میشود.

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش | اسطوخودوس

این روش‌ها می‌توانند تجربه آرامش بخشی را ارائه دهند و بر اساس تأثیر معطرهای طبیعی بر روی حواس شما، اثرات آرامش‌بخشی دارند. استفاده از اسطوخودوس به صورت مداوم، تاثیر بسیار زیادی در آرامش اعصاب و بهبود عملکرد سیستم عصبی شما دارد.

سنبل الطیب

سنبل الطیب یک گیاه دارویی است که در جنگل‌های کم درخت، حاشیه جویبارها و بسیاری از مناطق ایران رشد می‌کند. ریشه این گیاه به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بی‌خوابی، اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود. ترکیبات شیمیایی موجود در سنبل الطیب، از جمله ترپنوئیدها، فنول‌ها و سایر ترکیبات فعال، به عنوان آرامش‌بخش و مهارکننده‌های طبیعی عمل می‌کنند.

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش | سنبل الطیب

عملکرد سنبل الطیب در بهبود آرامش اعصاب مربوط به تحریک انتقال دهنده عصبی گابا در مغز است. این گیاه می‌تواند فعالیت گابا را افزایش داده و از اثر مهارکننده بر روی سیستم عصبی مرکزی استفاده کند که بهبود آرامش و کاهش اضطراب و افسردگی را نتیجه می‌دهد.

مهم است بدانید که هر گیاه دارویی و محصول طبیعی دیگری همراه با خواص آن، همواره می‌تواند تأثیرات جانبی داشته باشد. همچنین، تأثیرات هر گیاه بر فرد به دلیل تفاوت‌های شخصی و واکنش بدن به عوامل مختلف ممکن است متفاوت باشد. در صورت استفاده از سنبل الطیب یا هر گیاه دارویی دیگر، باید از راهنمایی یک پزشک یا متخصص استفاده کنید و به تأثیرات جانبی ممکن بر روی خواب توجه داشته باشید.

مطالعه بیشتر : معرفی 8 گیاه دارویی معجزه آور

بابونه

بابونه (Chamomile) یک گیاه دارویی است که به طور گسترده در تهیه دمنوش و محصولات دیگر استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف کوتاه مدت دمنوش بابونه ممکن است به کاهش شدت استرس و ایجاد آرامش اعصاب کمک کند. عملکرد ضد استرسی بابونه به دلیل ترکیبات شیمیایی مانند بیسابولول و فلاونوئیدها است که به تأثیرات آرامش‌بخش و مسکن بر روی سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کنند.

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش | بابونه

به عنوان همیشه، در صورت استفاده همزمان از داروهای پیوند عضو یا داروهای رقیق کننده خون، ممکن است تداخلات دارویی رخ دهد. بابونه ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و در نتیجه تأثیر آنها را تغییر دهد. بنابراین، اگر از هر نوع دارویی استفاده می‌کنید،

 اشواگاندا

اشواگاندا (Ashwagandha) یک گیاه دارویی است که در برخی مناطق ایران، به خصوص نواحی جنوبی مانند فارس، هرمزگان (بوشهر)، جزیره خارک، کرمان و سیستان و بلوچستان رشد می‌کند. این گیاه به دلیل تأثیرات مفید بر روی سیستم عصبی و سیستم هورمونی شناخته شده است.نام “پنیر باد”  نیز یکی دیگر از نام های گیاه اشواگاندا است که به دلیل توانایی آن در کمک به انعقاد شیر نام گذاری شده است.

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش | اشوگاندا

در برخی مناطق مانند سودان، از پنیر باد برای تهیه پنیر استفاده می‌شود.اشواگاندا معروف به خواص آرامش‌بخش و تقویت کننده سیستم عصبی است. مصرف آن می‌تواند به کاهش استرس، ارامش اعصاب و بهبود کیفیت خواب کمک کند. ترکیبات فعال موجود در اشواگاندا، مانند ویتانولیدها، آلکالوئیدها و ویتامین‌ها، به عنوان مهارکننده‌های طبیعی استفاده می‌شوند.

پیشنهاد ویژه : خرید کنجد

 گل ساعتی

گل ساعتی (Passion Flower) یک گیاه دارویی است که اصلی‌ترین منبع آن آمریکای جنوبی و مرکزی است، اما می‌توان آن را به راحتی در منزل پرورش داد. این گیاه معروف به خواص آرامش‌بخش و آرامش‌زا برای سیستم عصبی است.گل ساعتی با افزایش سطح گابا (GABA) در مغز، به آرامش اعصاب کمک می‌کند. گابا یک عامل طبیعی ضد اضطراب است که در مغز برای کنترل استرس و ایجاد آرامش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین داروهای گیاهی آرام بخش | گل ساعتی

در برخی مطالعات، تأثیر گل ساعتی قابل مقایسه با داروهای آرامش‌بخش مانند آلپرازولام و دیازپام مشاهده شده است. اما باید توجه داشت که استفاده همزمان از گل ساعتی و داروهای آرامش‌بخش می‌تواند تداخلات دارویی ایجاد کند. بنابراین در صورت بروز علایم جسمی و تداخل دارویی باید با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی بهترین داروهای گیاهی آرام بخش و دمنوش های تسکین دهنده ی استرس بپردازیم. مجموعه ی هایار طب به عنوان یکی از بهترین مجموعه های تولید کننده انواع دمنوش ها و گیاهان دارویی ، امکان خرید انواع محصولات گیاهی را به همراه ارسال به سراسر ایران فراهم کرده است. جهت ثبت سفارش خرید دمنوش ها و داروهای گیاهی وارد بخش فروشگاه هایار طب شوید و از طریق تماس با شماره پشتیبانی، انواع محصولات گیاهی را از سراسر ایران دریافت کنید.

شماره تماس:۰۹۱۳۸۱۰۵۱۹۱
آدرس: اصفهان، چادگان، روستای علی عرب، خیابان نور، کوچه شیخ مفید، پلاک

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *